Saturday 10 January 2009

ukhuwwah





Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Ini adalah entry pertama yang banyak tulisan daripada gambar sebab entry kali ni bernada agak serius. UKHUWWAH? ungkapan yang sering dilaung-laungkan dan terkadang menjadi buah mulut yang sensitif bagi sesetengah orang. "Ehmad,ko kenal tak ukhuwwah tu siape?".urm, persoalan ni bermula dari dalam diri sendiri.




UKHUWWAH

Maksud di sebalik perkataan ukhuwwah ini adalah tautan antara hati-hati manusia dan roh insaniah dengan akidah sebagai tali pengikatnya. ia merupakan ikatan rabbani yang dapat mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. ukhuwwah atau bahasa mudahnya persaudaraan merupakan ikatan iman yang paling berharga dan paling erat sebagaimana yang telah disabdakan oleh Nabi s.a.w :

"ikatan iman yang paling kuat ialah kasih sayang
kerana Allah dan marah kerana Allah"


Dalam Islam, persaudaraan ini mempunyai satu kedudukan yang tinggi di mana ia menjadi sendi penguat dalam usaha untuk memperkuat binaan masyarakat Islam dan mempererat hubungan sesama muslim.




Ianya amat penting dalam kita hendak menggerakkan satu harakah islamiah dengan harapan ikatan hati yang terbina kukuh ini dapat membentuk satu synergy yang mantap yang mana apabila salah satu jasad mengadu sakit maka yang lain turut sama merasa sakit.


Untuk menjamin persaudaraan ini dapat memainkan peranannya, Islam telah menjelaskan hak-hak dan kewajipan persaudaraan yang perlu bagi setiap muslim mempraktikkannya.




Berdiri kiri: A. Wafi, Hj. Yusri, Hj. Jamil, Hamdi, Hj. Aman, Hj. Fahmi, Hj. Fadhil.
Duduk kiri: Hj. Hasbullah, Hj. Pa, Hj. Iqbal, Hj. Jack.


Persaudaraan mestilah dapat menolong melakukan t
aat kepada Allah.
Sabda Nabi s.a.w:


"Sesiapa yang dikehendaki Allah kebaikan Allah akan memberikannya rezeki seorang teman karib yang soleh. Seandainya beliau lupa, temannya itu akan memperingatkan dan apabila temannya itu memperingatkan beliau menolongnya".





Persaudaraan merupakan kerjasama di sudut kejiwaan



Sabda Nabi s.a.w:

"Sekiranya seorang daripada kamu berjalan bersama
saudaranya dalam usaha untuk menunaikan keperlua
nnya
(Baginda memberi isyarat dengan jejarinya), adalah
lebih baik baginya daripada beriktikaf di masjidku
selama 2 bulan"







Persaudaraan yang kerjasama di bidang kebendaan
Sabda Nabi s.a.w:


"Sesiapa yang melapangkan seorang muslim daripada satu kesusahan dunia Allah akan melapangkannya daripada satu kesusahan pada hari Kiamat. Siapa yang memberi kemudahan kepada orang yang berkepayahan Allah akan memberikannya kemudahan di dunia & akhirat. Siapa yang menjaga rahsia seorang muslim di dunia Allah akan menjaga rahsianya di dunia & akhirat. Allah akan menolong hamba-Nya selagi hamba-Nya itu menolong saudaranya"







Persaudaraan merupakan tanggungjawab kemasyarakatan

Sabda Nabi s.a.w:

"Hak seorang muslim terhadap seorang muslim ada 6 perkara. Apabila engkau bertemu hendaklah engkau memberi salam. Apabila beliau menjemputmu hendaklah engkau menunaikannya. Apabila beliau meminta nasihatmu hendaklah engkau menasihatinya. Apabila beliau bersin dan menyebut Allhamdulillah, hendaklah engkau menyebut Yarhamkallah. Apabila beliau sakit hendaklah engkau menziarahinya. Apabila beliau meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya".






Persaudaraan merupakan satu kemesraan, kasih sayang & saling membantu




Sabda Nabi s.a.w:

"Janganlah kamu memutuskan silaturrahim, jangan kamu berpaling memberi belakang, jangan kamu benci membenci, jangan kamu hasad dengki. Jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Tidak harus bagi muslim meninggalkan tegur sapa dengan saudaranya lebih dari 3 hari".


"Jangan kamu memandang rendah sebarang kebaikan, walaupun dengan hanya kamu menemui saudaramu dengan wajah yang manis".


"Hendaklah kamu saling memberi hadiah, kelak kamu akan berkasih sayang dan akan hilanglah permusuhan".





Persaudaraan merupakan keghairahan & kesetiaan

Sabda Nabi s.a.w:

"Doa seorang saudara terhadap saudaranya di luar pengetahuan saudara tersebut adalah doa yang diperkenankan. Di sisinya seorang malaikat yang diwakilkan. Setiap kali beliau mendoakan kebaikan untuk saudaranya, malaikat yang diwakilkan itu berkata: Amin dan bagimu juga seperti itu".






Jadi Ehmad sekarang ni kau dah tau kan apa itu ukhuwwah.tinggal nak laksanakan je kewajipan dan tuntutan di sebalik apa yang kau katakan ukhuwwah itu.macam mana kita nak pertahankan Al-Aqsa kalau ikatan hati sesama kita masih goyah?!


"Peribadi insan dari pelbagai latar belakang berinteraksi dengan pengaruh alam sekitar untuk membentuk budaya dan kehidupan"


p/s:gambar yang tersiar adalah sebahagian kenangan cuti musim sejuk awal tahun 2008 yang lalu & majlis kenduri doa selamat sampai ke rumah akhir zulhijjah 1429H

No comments: