Saturday 14 March 2009

Saya dan hari-hari berlalu.

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


saya merasakan 'common sense' saya merudum.
'sixth sense' saya semakin lenyap.
kemesraan saya dengan kawan-kawan juga berkurang.

saya diserang kemurungan dan kebosanan.

kalau dulu saya banyak setuju dengan orang lain, tapi sekarang semua hujah saya nak bidas. kalau dulu melihat riak wajah orang saya tahu dia sedang gembira, tapi sekarang orang bersedih pun saya anggap gembira. kalau dulu waktu kami makan sedulang, strawberi saya suapkan ke mulutnya, tapi sekarang semuanya dah jadi kenangan semata.

begitulah hidup. kita berputar sekitar roda yang berpusing. ada masa naik nampak langit. masa lain pula tunduk sembah tanah.

menjalani hidup seharian dengan kemurungan dan kebosanan suatu yang parah. masak sambal dalam kuali, sambal terlebih pedas. panggang ayam atas bara, ayam hitam kehangusan.

murung dan bosan tidak boleh dibiarkan berlalu tanpa rawatan dan terapi yang sepatutnya. kelak manusia akan menanggung beban lebih berat lagi.

manusia yang kebosanan kesannya dalam kehidupan direalistikkan dalam bentuk kerja yang tidak produktif, hilang komitmen dalam bekerja, mendorong kepada sifat marah dan banyak lagi kesan negatif yang lain.

hubungannya dengan manusia lain pun kelihatannya akan mula goyah. timbul sifat suka mengganggu, sikap antipati, penyuburan perilaku hipokrit, dorongan untuk melakukan kezaliman dan akhirnya berhadapan dengan sebuah kekecewaan.

ini semua kita dapat bila bosan itu mula membarah. kalau dalam istilah Pathologi boleh diibaratkan sebagai malignant. bukan organ yang terlibat sahaja rosak bahkan ia rosak dan merosakkan.

ini yang perlu kita basmi dan tangani. kalau kita sudah mula rasa simptom-simptom sebagai tanda yang kita sudah berada di border line untuk sampai ke tahap bosan maka carilah penawarnya.

saya cuba untuk mempraktiskan terapi-terapi kebosonan yang akan saya kongsikan di bawah dan terbukti ia memberangsangkan.

terapi kebosanan.

1) rehat sekejap
2) ubah persekitaran
3) kebersihan dan kerapian
4) cari kesibukan lain
5) memakan buah segar
6) lakukan pemicitan
7) mandi air sejuk
8) meluahkan perasaan
9) cari hiburan sihat


dan seperti biasa saya akhiri tulisan saya kali ini dengan perenggan penutup yang tergantung sama seperti tulisan yang lepas. 

semoga perkongsian yang sedikit ini besar manfaatnya dalam kehidupan anda!

sekian.

No comments: