Tuesday, 3 March 2009

saya menulis?


Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang



saya mula memikirkan bagaimana saya dapat kembali menulis dengan sepenuh rasa supaya mesej saya sampai kepada para pembaca.


satu hari, saya membelek sebuah buku dari rak buku akir yang saiznya 2m x 1.5m. saya baca kata aluan di muka hadapan kedapatan nama ust hairul nizam di hujung muka surat. lantas saya baca apa kata-katanya untuk mengalu-alukan buku tersebut berada di pasaran. buku itu adalah buku yang bercop PMRAM.


saya baca dari mula 'bismillah' sampai akhir 'sekian'. saya tertarik dengan satu perenggan daripada muka surat itu.



isinya lebih kurang begini (ayat mengikut pemahaman saya).

"kita perlu semai budaya menulis di kalangan mahasiswa terutama mahasiswa di Mesir untuk tujuan penyuburan suasana ilmu yang lebih efektif di samping penulisan itu menjadi platform kita untuk berkongsi pendapat, menterjemah pemahaman ataupun sekadar berkongsi pengalaman hidup"



saya amat setuju dengan perkongsian itu. saya perlu menulis. saya perlu catat sesuatu. setidak-tidaknya upaya fikir saya tidak beku dengan diari peribadi sahaja.


sejak dari itu saya mula terfikir untuk berblog. huh. banyak juga cabarannya. tidak mengapalah. malas saya mahu bicara pasal berblog. tapi saya mahu fokus pada penulisan. tidak kira pada mana-mana platform sekali pun.


itu cerita saya berblog. fikir punya fikir, terfikir payahlah mahu update blog selalu.


saya ambil keputusan untuk ber'photo-blogging' seperti saranan seorang kawan. memandangkan cenderung saya seiring dengan kamera dan yang seangkatan saya upload banyak gambar di blog. saya gembira berkongsi rasa dengan kepingan gambar.



sekarang saya menanam cita-cita untuk memiliki sebuah kamera sendiri. tapi saya perlu bersabar. saya perlu pulang ke Malaysia dulu.


berbalik pada cerita asal, saya sedang bertatih kembali untuk menulis selepas suatu ketika saya pernah sampai tahap hampir berlari dalam menulis. apa boleh buat. dulu semasa tingkatan 5, setiap minggu ada sahaja esei yang saya tulis. sekarang? hendak dapat satu muka kertas A4 pun seminggu belum tentu dapat. nasib badan.


jadi, bermula dari sini, saya mula berazam untuk menulis setidak-tidaknya dua tiga esei untuk sebulan. tengoklah topik apa saya cenderung untuk kongsi.


untuk sahabat yang mengharap saya untuk menulis sesuatu dalam blog ini, di sini saya mulakan penulisan sulung saya. terima kasih atas keprihatinan sahabat.


sekian.

4 comments:

dabeizzz said...

salam...

selamat berkarya ehmad.moga dipermudahkan jalan untuk membuat kebaikan.

Segala puji selayaknya hanya pada Allah.

All da best.

sinar_islami said...

salam

teruskan usaha baik ini
jangan pandang belakang...terus dan terus melangkah

khairaummah said...

iya, masa yang suntuk mengehadkan kita utk terus menulis.
tapi andai dipaksa juga, kita akan dapat menulis dengan tahap berlari. sehari satu artikel!

moga dapat berkongsi ilmu2 yg bermanfaat...terus bertinta!

hamada hamdi said...

urm...terima kasih pada yang menyokong dari belakang..terasa ada tolakan yang kuat untuk menulis.