Sunday 29 November 2009

Musim Dah Dingin

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Semalam selesai Majlis Takbir & Jamuan Hari Raya Aidilfitri PERUBATAN di dewan besar DMAK. Alhamdulillah segalanya baik-baik belaka walaupun pada awalnya kehadiran tetamu kurang memberangsangkan. Memang inilah Melayu!

Secara keseluruhannya majlis berjalan lancar dan yang paling penting semua orang bergembira sambil bertakbir dan bertahmid.

Makanan pun sangat sedap biarpun dimakan di ARMA. Tahniah buat team kulinari PERUBATAN kerna berkorban jiwa, masa, tenaga dan rasa. Biar mereka tidak menyembelih kambing mahupun unta tetapi mereka telah berkorban.




Berkenaan majlis, semua berjalan dengan baik biarpun terdapat sedikit perubahan pada tentatif. Semoga mereka yang menonton mendapat faedah dan kebaikan selepas meninggalkan majlis sehingga bertemu lagi pada majlis akan datang. Biarpun tanpa kehadiran team dari Alexa namun ia tetap meriah dengan persembahan Daie Nada. Maaf kepada penanti setia team Alexa.

---------------------------------------------

Udara semakin dingin. Hati juga begitu. Makin hari melepasi Zulhijjah, badan disapa bayu dingin, hati pun ikut membeku.

Malah bayu dingin ini menerjah ingatan pada sebuah Syria yang dirindui. Aku rindu bau pohon limau tatkala mendaki pada ketinggian 2300 kaki dari paras laut menuju Krak des Chevaliers. Aku mahu lagi melalui denai pasar belakang Jamie' Umawi Al-Kabir. Ah, ingatan ini sungguh menyesakkan.





Sudahlah pagi 25 nov dulu, masa berjalan untuk end round forensic exam aku terhidu bau Makkah. Hati waktu itu sangat sayu. Rindu untuk menjadi tetamu Ar-Rahman lagi. Rasa mahu bercuti di sana lagi. Betullah itu tempat terbaik bercuti, cuti kerana Allah.



--------------------------------------------

Musim dingin kali ini banyak signifikannya. Aku pun tidak ngerti. Apa erti semua ingatan ini menerjah. Adakah ia memungkinkan aku untuk kembali lagi ke sana seperti sebelumnya? Ah, aku sahaja yang bermimpi. Tapi, Makkah dan Syria tetap aku rindu buat selamanya.

Allahuakbar..Allahuakbar...Allahuakbar....Walillahilhamd.

1 comment:

isra' said...

harum ulama dan orang soleh yang memijak bumi Mekah dan Syria...bercuti ke tempat-tempat ni memang meninggalkan bekas dlm hati, bukan hanya pada sekeping gambar...