Monday 2 November 2009

Akhlak Seorang Muslim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang


sekadar gambar hiasan


Dalam hidup kita seharian, kita akan bertemu dengan rencam ragam adab dan akhlak manusia yang macam-macam. Ada yang semanis gula, ada pula yang sepahit hempedu, ada yang masin garam, ada juga yang sepedas cili.

Dalam mendepani rasa yang pelbagai ini, bukan mudah untuk memilih rasa yang baik-baik saja. Jadi peranan kita adalah untuk menyediakan kuali supaya rasa-rasa tadi sebati sebagai satu masakan dalam kuali menjadi makanan yang mempunyai rasa yang sangat harmoni. Rasa harmoni dalam makanan adalah lebih sedap lagi dari rasa sedap yang dirasa oleh lidah.

-------------------------------------------

Soalan : Seseorang bertanya, adakah diharuskan untuk menyambut Hari Kelahiran?

Jawapan : Tidak mengapa. Sebagai satu contoh, say
a dilahirkan pada hari sekian bulan sekian dan sahabat saya dilahirkan pada hari sekian bulan sekian. Dan saya mengkhaskan hari sekian untuk menyambut pengulangan hari dan bulan saya dilahirkan setiap tahun dengan perkara kebaikan. Jadi dimanakah salahnya untuk saya menyambut ulang tahun hari kelahiran saya atau sahabat saya selagi ia tidak melanggar syarak?!

Tetapi tidaklah sambutan itu dengan menjemput sebilangan besar kawan-kawan untuk menyertai majlis tersebut dengan mengharap balasan atau hadiah dari para tetamu. Cukuplah sambutan itu dengan mengumpulkan sebahagian sahabat-sahabat untuk sama
-sama menyertai majlis, menyambut hari ulang tahun kelahiran kita sambil terhidang sedikit makanan; susu dan shaiy sebagai minuman dan kita khabarkan kepada sahabat kita bahawa hari ini bulan ini 21 tahun dulu ibuku telah melahirkanku.

Tiada kata yang terucap selain pujian dan syukur kepada Allah dan ucapan terima kasih ibu kerna melahirkan aku dulu dan juga ayah yang mengorbankan dirinya membesarkanku.

'Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku, dosa kedua ibu dan
bapaku, kasihanilah mereka sebagai mana mereka mengasihaniku kecil dulu..'

Amiinn Ya Rabb..

-----------------------------------

Selamat Hari Ulangtahun Ke-21 untuk WMKamal & Surz.




(3/11/1988)


Bersyukur dan bersyukurlah kamu kepada Allah atas pinjaman kehidupan ini. Berterima kasihlah kamu kepada ibumu yang telah melahirkanmu 21 tahun yang dulu. Kenangi jua jasa ayahmu yang membesarkanmu hingga sekarang kau menjadi kamu sekarang.


1 comment:

princess kacang said...

jgn lupe msg ibu anda semua ye pde hari lahir.bukan mereka yg wish kite :)