Sunday 6 December 2009

Kaunseling Kelompok

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Baru-baru ini aku temui satu buku bertajuk 'Pengenalan Kaunseling Kelompok' kepunyaan Abang Kadir barangkali. Buku ini terlalu ilmiah untuk dibaca tetapi serba sedikit aku ketemu pada perenggan-perenggan yang aku carikan.

Perkataan 'kaunseling' seringkali dipandang serong atau disalah anggap oleh kebanyakan orang. Bagi mereka kaunseling ini hanya untuk mereka yang bermasalah sahaja. Memang tidak dinafikan kaunseling itu merupakan satu terapi. Tapi dalam pada itu juga kaunseling boleh bertindak sebagai satu pencegah dan pengembang kepada potensi dalam diri.



Bukan kaunseling itu untuk manusia bermasalah sahaja tapi ia untuk kita manusia normal yang menjalani kehidupan secara normal dan dalam masyarakat yang normal. Bahkan peranan kaunseling itu lebih berkesan dan berkembang biak subur pada peranan seorang manusia yang normal!

Bukan kaunseling yang aku carikan tapi kelompok itu yang memberi pengertian besar bagi aku.

Kaunseling Kelompok. Apa itu kaunseling kelompok. Secara kasarnya Kaunseling Kelompok ini dipandang sebagai proses penyesuaian diri dengan menggunakan pengalaman-pengalaman kelompok sebagai penggalak perkembangan diri ahli-ahli.

Aku temukan objektif Kaunseling Kelompok ini seakan-akan ataupun sama dengan sebahagian objektif Usrah ataupun Smart Circle SC. Biar aku kongsikan apa objektif Kaunseling Kelompok ini.

1. Menolong setiap ahli mengenal dan memahami diri masing-masing.
2. Ahli dapat menerima diri sendiri dan menganggap dirinya sebagai berguna/berperanan
3. Membina kemahiran berhubung di antara ahli agar membolehkan mereka menggunakannya di dunia luar.
4. Membina kepekaan terhadap orang lain. Hasilnya ahli bertangggungjawab terhadap kelakuan diri.
5. Menolong ahli mengenal perasaan orang lain. Ini menjalinkan rasa simpati mereka.
6. Meningkatkan kemahiran mengatasi masalah, membuat keputusan dan mencapai matlamat hidup dan ini kemudian menolong mereka dalam perhubungan di luar dan di dalam pekerjaan seharian.
7. Menolong ahli membina kemahiran mendengar dengan empati. Ini membolehkan ahli memahami perasaan yang tersembunyi di sebalik kata-kata yang dikeluarkan.
8. Membolehkan ahli menyatakan perasaannyadengan jujur dan tepat.
9. Menolong ahli menentukan matlamat tertentu yang boleh ditukar dan dilihat melalui kelakuan mereka.
10. Menolong ahli membina rasa dipunyai dan diterima oleh orang lain. Ini menimbulkan rasa selamat apabila menjalankan tugas dan cabaran harian.
11. Menolong ahli membina semangat dan kewibawaan menghadapi risiko dan menunjukkan kepada mereka bahawa risiko juga mempunyai ganjaran yang tinggi. Perkembangan diri tercapai melalui berkongsi pengalaman.

Ini sebelas objektif Kaunseling Kelompok. Mari kita cuba hayati bersama adakah ia kepunyaan orang bermasalah sahaja atau juga sesuai untuk orang yang sentiasa berhadapan dengan masalah harian?

Fikir-fikirkan. Sekian.

2 comments:

Dr Kadir said...

Heish, buku tu ada dengan enta ke? Patut cari tak jumpa. Haha.

hamada hamdi said...

tula..maaf amek tak btau..aritu minta izin pada hafiz hamzah..igt blk kuliah nk singgah uma tp kuliah pjg~
penat lak..xpe ek..?