Friday 25 December 2009

Apa khabar kamu remaja muda belia?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Jumaat. Sayyidul Ayyam.

Penghulu segala hari.

Hari Raya Umat Muslimin.

Hari tiada solat zohor dan hari dibacakan khutbah sebelum solat Jumaat.

-----------------------------------------------------

Suara mimbar masjid tadi berkisar tentang Hijrah : Peranan Syabab dan Fatayat.

Tiga pemuda/pemudi contoh yang dikemukakan dalam peristiwa hijrah Nabi s.a.w patut menjadi contoh teladan kita remaja muda belia. Ditekankan juga dalam khutbah tadi oleh khatib bahawa peristiwa hijrah Nabi s.a.w itu paksi kejayaan dan strateginya adalah pada kekuatan @ taqah generasi remaja muda belia.

Satu. Abdullah Ibn Abu Bakr As-Siddiq. Anak kepada Khalifah Pertama Abu Bakr As-Siddiq berperanan dalam mengumpul maklumat untuk dikhabarkan kepada Nabi s.a.w dan bapanya Abu Bakr ketika Baginda dan sahabat Khalifatul Ula bersembunyi di Gua Thur.

Abdullah Ibn Abu Bakr berulang-alik dari Mekah ke Gua Thur selama Nabi bersembunyi di Gua Thur. Siangnya beliau bermuamalah dan bergaul dengan masyarakat Quraisy Mekah untuk mengintip info. Malamnya beliau ke Gua Thur mengkhabarkan berita kepada Nabi s.a.w. Waktu ketika itu, Abdullah adalah remaja muda belia.

Dua. Ali Ibn Abi Talib. Sepupu Nabi s.a.w yang menggantikan baginda di pembaringannya. Kafir Quraisy yang mengepung rumah Nabi s.a.w menyangkakan bahawa susuk tubuh yang sedang tidur atas pembaringan Nabi adalah baginda s.a.w. Mereka terpedaya.

Datang seorang kafir bertanya, apa yang kamu semua sedang lakukan keliling rumah Muhammad? Aku terserempak dengannya dan seorang sahabat bahawa mereka telah keluar dari Mekah. Sungguh mereka telah dilalaikan oleh Allah tatkala Nabi s.a.w mencampakkan gumpalan pasir pada mereka. Saat peristiwa ini, Ali Ibn Abi Talib adalah remaja muda belia.

Tiga. Asma Binti Abi Bakr. Anak gadis Abu Bakr r.a yang sedang hamil menyediakan makanan di rumah untuk dijamu kepada Rasulullah dan bapanya Abu bakr di Gua Thur. Saban hari Asma berjalan keluar Mekah menuju Gua Thur meredah debu padang pasir semata-mata untuk menyediakan makanan kepada dua insan mulia dalam peristiwa hijrah dengan keadaan beliau sedang hamil. Kemudian kembali ke Mekah dan begitulah rutin hariannya tatkala Nabi bersembunyi di Gua Thur. Kala ini, Asma Binti Abi Bakr adalah remaja muda belia.

-----------------------------------------------

Ini peranan remaja muda belia dalam peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w.

Hari ini kita lihat, kita semua nampak apa yang berlaku pada remaja muda belia kita. Tak terlepas kita juga remaja muda belia. Apa yang telah KITA remaja muda belia sumbangkan untuk kegemilangan Islam?


Remaja Muda Belia

Di mana kita tatkala berlangsungnya perlawanan bola sepak?

Apa khabar kamu remaja muda belia?

Di mana kita bila SNSD berkunjung ke ibu negara?

Apa khabar kamu remaja muda belia?

Di mana kita saat Mesir membuat jidar sedalam 30 meter di sempadan Gaza?

Apa khabar kamu remaja muda belia?

Di mana kita andai duit di tangan jumlahnya beratus-ratus dollar?

Apa khabar kamu remaja muda belia?

1 comment:

Thaaqhib Mohammed said...

saya, saya, saya belia!

melompat2..angkat tangan di belakang crowd