Wednesday 13 January 2010

Muktamar Sanawi PERUBATAN Kali Ketujuh

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

KAHERAH, 13 Jan - Muktamar Sanawi PERUBATAN Kali Ketujuh bakal berlangsung tidak berapa lama lagi. Dua tiga minggu ini ramai kalangan penganalis arena politik Perubatan sedang sibuk memunggah isu semasa bagi menghangatkan lagi kehadiran Muktamar Sanawi yang akan berlangsung selama sehari suntuk pada 6 Februari 2010 ini di Dewan Malaysia Abbasiah Keherah.



Mengukit Perlembagaan Tubuh Persatuan Perubatan, di bawah Fasal X : Muktamar Sanawi,

10.1 Muktamar Sanawi hendaklah dijalankan tidak lewat dari 31 Mac setiap tahun pada tarikh, masa dan tempat yang akan ditetapkan oleh Jawatankuasa PERUBATAN.

10.2 Muktamar Sanawi akan dijalankan oleh Jawatankuasa Muktamar Sanawi yang dilantik oleh Jawatankuasa Perubatan selewat-lewatnya 30 (tiga puluh) hari sebelum tarikh muktamar diadakan.

Justeru, Fasal X : Muktamar Sanawi dalam Perlembagaan Tubuh Persatuan Perubatan harus diteliti oleh ahli Perubatan kerna tarikh 31 Mac sudah semakin hampir.

Semalam, dengan rasminya laman web khusus untuk hebahan Muktamar Sanawi ini telah dilancarkan dan para ahli amat dialu-alukan untuk mengunjunginya di alamat http://mat.perubatan.org bagi mendapatkan maklumat terkini dan pencerahan untuk Muktamar kali ini. Ini kerana proses pengundian untuk Jawatankuasa Perubatan sesi 2010-2011 telah selesai dan kita semua sedia maklum dengan keputusannya.




Tidak mahu mengulas panjang tentang Presiden Perubatan Sesi 2010-2011, saya menyeru kepada ahli sekalian sama ada ahli di peringkat pusat mahupun cawangan untuk sama-sama hadir menjadi perwakilan ataupun pemerhati untuk mendengar amanat Presiden Baru Perubatan, Presiden Sunny yang dijadualkan bakal memberi Ucaptama pada akhir sesi Muktamar nanti.

Dalam pada itu, pendaftaran perwakilan dan penghantaran usul juga sudah mula dibuka sejak 13 Januari 2010 dan akan ditutup tepat Jam 0000 pada 20 Januari 2010. Kepada ahli yang mempunyai usul untuk dibahaskan pada Muktamar Sanawi nanti, inilah masanya untuk anda sampaikan hasrat hati anda terus kepada Penasihat Perubatan yang menjadi panel penilai kepada usul-usul yang diterima daripada ahli seluruh Mesir.

Ingin diingatkan juga bahawa dalam mesyuarat Jawatankuasa Pelaksana Muktamar Sanawi Kali Ketujuh yang lepas telah sebulat suara untuk mengumpulkan cadangan daripada ahli melalui sistem bertulis atas kertas dan akan dikumpulkan dalam korak cadangan yang akan disediakan.





Hal yang demikian kerana setiap cadangan yang diutarakan oleh ahli tidak seharusnya ditolak oleh persatuan tetapi pelaksanaannya tertakluk pada keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Perubatan Sesi depan. Justeru, pihak pelaksana telah sepakat untuk menggunapakai sistem mengutarakan cadangan berbentuk tulisan bukan lisan tidak seperti dalam Muktamar-Muktamar yang lepas untuk memberi ruang kepada usul yang bakal dibahaskan secara panjang lebar.

Baru-baru ini dalam majlis pertemuan antara blogger-blogger Perubatan yang diadakan secara tertutup di kedai kopi belakang Istana Presiden Baru, Syarie' Syeikh Ali Yusouf, para blogger menjangkakan bahawa banyak usul bakal dikemukakan oleh ahli pada hari Muktamar nanti.

Mereka berkata demikian respon kepada Perlembagaan Tubuh Persatuan Perubatan yang ada sekarang. Selain itu, mereka juga menjangkakan bahawa banyak isu-isu semasa dan isu-isu berbangkit akan disuarakan terutama berhubung isu kebersamaan ahli dan syarat-syarat keahlian serta laporan tergempar mengenai gejala salah laku pelajar perubatan yang tersiar dalam salah satu laman berita tempatan (baca : Mesir) tidak berapa lama dulu pada Sambutan Tahun Baru 2010M.





Memetik suara salah seorang ahli Perubatan yang namanya minta dirahsiakan beliau berkata, "Muktamar kali ini seharusnya digunakan sebaik mungkin oleh ahli untuk memacu Perubatan lebih ke hadapan terutama dalam akademik dan professionalism dan Perubatan dikatakan telah memulakan dan sedang bergerak kearah itu dengan penganjuran Seminar Perubatan Kali Ketiga. Bagi saya ini suatu pencapaian yang baik dan saya harap waktu perbahasan ucapan dasar presiden perlu dipanjangkan di samping para perwakilan diharap dapat berbahas dengan penuh hikmah. Kepada para ahli, selamat bermuktamar!".

Demikian kata-kata beliau dipetik.
-hamadahamdi.blogspot.com

No comments: