Wednesday 10 February 2010

Mesyuarat Agung Tahunan PERUBATAN Kali Ke-7 Di Kaherah Dibayangi Kemelut 'Pusat' dan Cawangan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Mesyuarat Agung Tahunan Kali Ke-7 Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Malaysia-Mesir telah berlangsung dengan kehadiran para perwakilan dari serata cawangan seluruh Mesir. Mesyuarat yang diadakan di Dewan Besar ARMA itu telah dirasmikan oleh Penasihat PERUBATAN, Saudara Muhd Zulhazmi Ahmad Zawawi.



Sepanjang mesyuarat berjalan, tiada insiden yang tidak diingini berlaku. Perjalanan majlis kelihatan lancar biarpun majlis dimulakan lewat 3o minit kerana sikap para perwakilan dan ahli yang tidak suka majlis dimulakan seawal mungkin meskipun tidak mahu majlis meleret sampai ke sebelah malam.

Pada sesi pagi, Ucapan Dasar Presiden telah dibacakan sendiri oleh Presiden PERUBATAN Sesi 08-10 Saudara Ahmad Wafi Mohd Arshad. Diikuti dengan Perbahasan Ucapan Dasar seterusnya sesi Pembentangan Laporan Aktiviti dan Kewangan oleh Setiausaha dan Bendahari Kehormat PERUBATAN.

Majlis dilihat sedikit kecoh apabila sesi Perbahasan Usul bermula pada tengahari selepas rehat solat zohor dan makan tengahari. Semua ini berpunca daripada kekalutan Unit Protokol & Disiplin dalam menguasai format serta protokol perjalanan sebuah mesyuarat agung. Namun, kekecohan ini dapat dikawal dengan baik.

Tiada isu panas yang dibangkitkan oleh perwakilan dalam mesyuarat cuma isu
MAT didominasi oleh isu perwakilan Kaherah yang sekian lama disebut-sebut kembali bergema. Semua ini berpunca daripada salah faham ahli pada istilah 'PERUBATAN Pusat' yang sebenarnya dinafikan kewujudannya oleh PERUBATAN.

PERUBATAN sekarang.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Unit Pendaftaran & Promosi MAT 7 Saudara Aysrf Mohd Zuki, perwakilan muhafazah tidak banyak menghantar usul untuk dibahaskan. Hanya satu daripada lapan usul yang diterima untuk dibahaskan datang dari cawangan.

Menurutnya lagi, ada antara perwakilan yang mendaftar tetapi tidak mengikuti mesyuarat sepanjang ia berlangsung selama sehari. Memetik kata-kata beliau, "Secara kasarnya, 10% perwakilan berdaftar tidak hadir mesyuarat pada kali ini. Nilai ini nampak kecil, tapi bila dibandingkan dengan jumlah ahli PERUBATAN keseluruhannya yang mencecah 3000 orang, ianya suatu yang tidak patut kerana kita menyediakan kerusi perwakilan yang terhad iaitu seramai 280 orang sahaja".

Mengulas set 'PERUBATAN sekarang' di atas, bulatan terbesar yang dikongsi bersama oleh empat bulatan sederhana disekelilingnya mewakili PERUBATAN. Dalam bulatan besar PERUBATAN itu terdapat tiga bulatan kecil yang secara total menjadi sebahagian daripada PERUBATAN. Bulatan sederhana yang mewakili cawangan berkongsi sebahagian daripada bulatan besar.

Set ini perlu difahami sejelasnya oleh ahli PERUBATAN seluruh Mesir. Tapi secara peribadi, set 'PERUBATAN akan datang' dibawah ini harus diteliti kembali oleh semua pihak termasuk AJKT sendiri yang memungkinkan satu jalan penyelesaian kepada kemelut PERUBATAN-Cawangan.

PERUBATAN akan datang.

Untuk akhirnya, terima kasih khas buat AJKT sesi 08-10 yang telah mengemudi persatuan selama lebih setahun. Tahniah dan terima kasih juga buat semua AJK Pelaksana MAT 7 dengan kerja yang bertungkus-lumus dan selamat bertugas diucapkan buat Mr Presiden Sesi 10-11 serta barisan EXCO. Berikut merupakan berita bergambar sepanjang mesyuarat. Sekian.






No comments: