Thursday 20 January 2011

Ziarah Ukhuwwah

Dengan Nama Allah Yang Maha Luas PengampunanNya

Ziarah Ukhuwwah. Allah itu sebaik-baik perancang. Malam Sabtu 7hb Januari 2011 aku menerima panggilan telefon dari seseorang yang aku kenal akhir 2005 dulu di sebuah daerah yang sangat tenang yang pernah aku singgah, DQ. Panggilan itu sangat mengejutkan dan penuh dengan persoalan.

Dia seperti yang aku kenal, seorang yang sangat tawadhuk dan punya pekerti yang mampu menggugah hati insan lain. Aku belum layak untuk mengatakan yang aku kenal dia tapi cukup perkenalan beberapa tahun ini menautkan hati kami.

Dalam perbualan kami di telefon malam tersebut dia menyatakan bahawa dia akan tiba di Mesir beberapa hari lagidengan hasrat untuk menziarahi kami. Mengapa sebegini pantas keputusan dia? Kenapa secara tiba-tiba? Dia memberi jawapan dia kini berad
a di tahun akhir pengajian pergigiannya di JUST, Jordan.

--------------------------------

Kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah sekitar jam 1510. Sementara Nasri membayar tambang teksi dan meminta pemandunya untuk menunggu kami sebentar untuk membawa kami beredar dari lapangan terbang nanti, aku dan Saff meluru laju mendaki anak tangga di hadapan pintu keluar Dewan Ketibaan 3, Terminal 1.

Waktu itu terdapat kerumunan Masri yang sedang menunggu sanak-saudara, rakan taulan mahupun pelanggan mereka di hadapan pintu dewan tersebut. Me
reka memenuhi segenap ruang laluan keluar para penumpang yang baru selamat tiba. Aku segera menekapkan mukaku ke dinding cermin dewan ketibaan itu untuk meihat kelibat seorang sahabat yang ditunggu-tunggu ketibaannya sementara Nasri mendapatkan Saff dan mengajaknya berehat di palang penghadang di tebing pentas menunggu.

Dari kejauhan aku dapat melihat kelibat dia yang masih seperti dulu susuk tubuhnya sambil menarik beg pakaiannya menuju pintu keluar. Aku berlari anak menuju ke pintu yang dari tadi dikerumuni oleh Masri yang masih menanti-nanti. Aku melambai-lambai. Dia tersenyum tanda menerima isyarat tanganku.

Dia melangkah keluar dari Dewan Ketibaan. Ketibaannya dis
ambut penuh mesra oleh Masri yang menunggu kerana seolah-olah mereka memberi ruang tengah untuk orang lalu-lalang. Aku menyalaminya, berpelukan dan bertanya khabar penerbangan tadi. Lalu aku bawakan dia kepada Nasri dan Saff. Beberapa minit kemudian kami pun beredar meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah dengan menaiki taksi yang sama sewaktu kami tiba tadi.

Dia yang aku maksudkan ialah saudara Imran Zainal Abidin.

-T.A.M.M.A.T-
















No comments: