Saturday 1 January 2011

Memasak Itu Satu Terapi

Dengan Nama Allah Yang Maha Mengilhamkan Sesuatu.

Memasak itu satu terapi.

Banyak orang suka makan. Makanan pedas la, manis lebih gula, masam manis 3 rasa dan makanan orang jawa, Arab, Korea dan Jepun. Tapi berapa orang yang suka memasak?

Pernah satu hari aku didatangi oleh seorang kawan ke rumah pada waktu senja untuk makan dinner bersama. Aku menjemputnya untuk makan di rumah bersama-sama ahli rumah yang lain. Seperti biasa hari-hari sebegini, biasanya aku memasak menu yang biasa-biasa saja. Tiada yang istimewa.

Bahan asasnya ayam, bawang dan cili. Aku bersihkan ayam yang telah siap dipotong di kedai, kemudian aku mula membasuh beras dan menenggekkan periuk yang berisi beras tadi di atas api dapur. Kalau nak tahu, kat rumah ni dah dekat 2 tahun kami masak nasi atas dapur.

Aku mula mengupas kulit bawang merah (besar) beberapa biji sambil fikiran ku membelek-belek buku resipi yang ada di benak kepala.

Ayam, bawang dan cili. Aku ada 3 benda ni. Macam mana aku nak buat dia supaya sebati dalam satu kuali menjadi lauk yang enak dan membangkitkan selera untuk dimakan?”, aku membacakan search term ini dalam kotak SEARCH sebelah sisi kanan otak.

Boleh jadi kari, asam pedas, masak lemak, gulai, semur dan masak merah”, ini jawapan yang tertera.

Ah, susahlah macam ni. Nak kene pilih satu”.

Tanpa aku sedari, semua bawang merah di tangan telah siap dikupas kulitnya. Ini maknanya sudah tamat masa untuk aku search menu hari ni. Giliran bawang putih pula.

Empat ulas cukup kot”, aku mencongak baki masa yang ada untuk aku memilih menu. Hari ni kawan aku nak datang makan sama-sama. Aku mesti sudah ada menu sekarang ni.

Takpe lah. Hari ni aku pilih masak merah. Tapi aku tanak masak merah biasa-biasa je, bosan dah”.

Aku mula rendam beberapa batang cili kering yang sudah digunting memanjang ke dalam semangkuk air panas yang mendidih. Sesekali aku buka penutup periuk nasi untuk tengok progress beras yang ditanak. Sudah boleh dimakan atau belum tanak.

Sementara menunggu nasi tanak dan cili kering lembut, aku turun ke bawah rumah melawat kedai runcit sambil melilau-lilau mencari hagah yang boleh dicampurkan ke dalam ayam masak merah itu biar ia tak serupa dengan selera ayam masak merah biasa.

Aku ke kaunter membayar LE2 untuk 2 cups of plain yoghurt yang tangan aku sambar dari dalam peti ais kecil di hadapan kedai. Dengan segera aku berangkat pulang dengan harapan barang atas dapur yang aku tinggalkan itu tidak hangit dan aku rasa hagah di tangan ini memadai.

Sesampai di rumah aku hidupkan api dapur untuk memanaskan kuali dengan beberapa sudu minyak untuk menumis. Sepantas kerdipan injap jantungku bertemu, sepantas itu aku mencincang bawang-bawang yang siap dibersihkan. Minyak sudah panas, aku campakkan bawang-bawang itu ke dalam kuali. Maka bermualah aksi menyatukan umat di dalam satu medan. Siapa kata bezanya kita tak boleh duduk bersama?

Sambil tangan kanan mengacau bawang atas kuali, tanagn kiri menutup api periuk yang menanak nasi. Cili kering siap dikisar. Layu saja bawang, giliran cili giling pula untuk dipertemukan. Kemudian ayam dan selang beberapa ketika a cup of yoghurt pula.

Gaul punya gaul lauk pun siap. Ops, lupa nak campur garam dan gula. Penutup balang garam dibuka, dituangkan garam sedikit pada penutupnya dan ditabur-tabur atas lauk tadi. Gula pun begitu.

Masa untuk menghias dan menghidang. Aku taburkan hirisan daun bawang dan bawang goreng sedikit. Siap! Wah, sekejapnya. Tak sampai sejam dah siap satu lauk dan nasi!

Kawan aku pun sampai. Maka setelah berbasi-basi barang sepatah dua aku mengajaknya makan. Aku hidangkan satu persatu untuknya nasi, lauk ayam dan salad Arab. Dia makan dengan sungguh-sungguh. Begitu juga aku. Seakan nasi dan lauk itu orang lain yang siapkan. Aku makan dengan selera seselera kawan aku makan.

Tengah-tengah menikmati hidangan, kawan aku tanya. “Apa tajuk masakan kau ni mad?”. Ah, ini soalan yang paling aku tak suka nak jawab sebab aku tak pernah terfikir untuk tajuk masakan aku barang sekali pun. “Nasi tu warna putih. Ayam tu warna merah. Ayam masak merah la kot”, aku cuba menjawab pertanyaannya. Dia mengangguk dan terus menyuapkan nasi ke mulut.

Kemudian selesai makan, dia ke komputer Jackster meneman Jackster bermain PES2011. Habis dua tiga round dia pun pulang. Sambil aku menemaninya ke pintu utama rumah kami dia berbisik sesuatu kepada ku. “Memasak ni satu terapi ya mad?”. Batin aku disentak seketika. “Aah. Kenapa?”. “Takde pape. Hehe.”

Perlahan-lahan aku menutup daun pintu rumah sambil tersenyum sendiri mengingatkan perihal ‘Memasak itu Satu Terapi’. Betul, sungguh benar memasak itu satu terapi. -hamadahamdi.

----------------------------------------------------------------

Meneliti cerita pendek ni, banyak yang boleh dijadikan tauladan dan sempadan. Maka selamilah ia agar kau tahu mana jerung dan mana ikan bilis.


No comments: