Friday 15 January 2010

Sahabat Sejati

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Muktamar Sanawi PERUBATAN sudah makin hampir. Inilah medan untuk kita bina denai persatuan setahun mendatang.

Buat ahli seluruh Mesir, jangan lupa bawa cangkul, tajak dan parang untuk kita sama-sama gotong-royong bina laluan yang akan kita lalui atas kereta PERUBATAN untuk setahun mendatang.

Temujanjinya pada 6 Februari 2010 di Dewan Besar ARMA yang telah diBAYAR khas untuk kita berkumpul!

____________________________________________


Diriwayatkan daripada hamadahamdi daripada Hafzi Hamid berkata: "Kawan itu ada tiga macam. Pertamanya kawan kerna ibadah. Dua kawan kerna adat. Dan tiganya kawan kerna tabiat". Kemudian hamadahamdi bertanya lanjut, "Apakah erti semua ini?". Lalu Hafzi Hamid menjawab: "Kawannya kita kepada seseorang kerna ibadah akan membawa kita bernafas dalam jiwa hamba. Kawannya kita dengan seseorang kerna adat sekadar memenuhi perjalanan masa yang meletakkan kita pada suatu keadaan yang sama. Kawannya kita dengan seseorang kerna tabiat kita suka untuk berteman dengan seseorang. Dan sebaik-baik kawan itu adalah atas tuntutan ibadah".




Daripada Ibnu Abbas R.A katanya: Rasulullah s.a.w ditanya : Wahai Rasulullah! Kawan kami yang bagaimanakah yang paling baik? Jawab Baginda s.a.w : "Orang yang apabila kamu melihatnya boleh mengingatkan kamu kepada Allah, percakapannya menambahkan ilmumu, serta amalannya mengingatkan kamu kepada akhirat".


Dan ketahuilah sahabat-sahabat sekalian bahawa hubungan kamu dengan sahabat kamu adalah tanggungjawab kamu dengan Allah swt. Kamu tidak mengharap balasan daripada sahabat kamu atas kebaikan yang kamu lakukan. Tetapi kamu mengharapkan balasan Allah swt atas kebaikan kamu. Hubungan sahabat kamu terhadap kamu pula adalah tanggungjawabnya kepada Allah swt.

Sekian untuk sebuah catatan ringkas. Semoga bermanfaat untuk semua.

1 comment:

Hafzi said...

kejinya post ini hahaha (bukan semua, sebahagian saja)