Saturday 22 January 2011

PG6-II

Dengan Nama Allah Yang DenganNya Hati-hati kami Disatukan.

Mounira, 22 JAN : Program Perkumpulan Gen6 Ke-2 (PG6-II) telah berlangsung dengan jayanya semalam dengan penyertaan hampir keseluruhan pelajar Gen6. PG6-II ini adalah kesinambungan daripada PG6-I yang diadakan beberapa bulan lepas.

PG6-II ini telah didahulukan dengan satu program prePG6-II dibawah kelolaan saudara Fayy. PrePG6-II ini dijalankan pada hari Sabtu seminggu sebelum PG6-II dijadualkan akan berlangsung. Antara aktiviti yang berlangsung termasuklah BBQ daging dan perlawanan tradisi PES11.











Sementara semalam, PG6-II untuk pelajar ikhwah dan akhawat berlaku hampir serentak. PG6-II Ikhwah berjalan di Rumah Karpet Merah, Sayyeda Zeinab bermula jam 7.00 malam dan berakhir sekitar jam 10.30 malam. Menukilkan komen Project Manager (PM) PG6-II bagi pihak ikhwah saudara Najib Hassan beliau dipetik sebagai berkata, "Penat..thank guys". Ternyata beliau amat berpuas hati dengan keberlangsungan PG6-II ini. Bagaimanapun saudara Najib tidak tidak keseorangan dalam mengendali PG6-II ini. Dia dibantu oleh saudara Alba selaku co-PM.

PG6-II Ikhwah dimulakan dengan solat isya dan solat hajat berjemaah kemudian disambung dengan Permainan Indoor. Para peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan. Pada sesi pertama permainan Lawan Pemadam dipertandingkan. Permainan ini membawa memori para peserta ke era akhir tahun 90-an semasa permainan Lawan pemadam ini terkenal di seluruh pelusuk sekolah di tanah air.



Sesi kedua, pertandingan Meneka Perkataan belangsung. Pertandingan ini menghendaki para peserta untuk berfikir dengan pantas. Sesi ketiga yang juga sesi permainan yang terakhir ialah Win, Lose or Draw.










Selesai ketiga-tiga sesi permainan, para peserta dihidangkan dengan jamuan makan separa berat diikuti sesi fotografi dan sesi bertukar-tukar hadiah.

Sepanjang majlis berlangsung, Rumah Karpet Merah riauh-rendah dengan gelak tawa pelajar-pelajar Gen6 dengan permainan yang dijalankan.

PM PG6-II Akhawat, saudari Salihah Muda telah merancang satu rehlah ke Hadiqah Junainah, Tanta untuk pelajar akhawat Gen6. Dengan penyertaan seramai 58 orang termasuk 4 orang musyrif dan seorang jurugambar, empat tremco yang membawa mereka mula meninggalkan Kaherah seawal jam 8.30 pagi. Perjalanan memakan masa sekitar sejam setengah.

Pelbagai aktiviti dijalankan termasuk indoor dan outdoor. Satu yang menarik di Hadiqah Junainah ini ialah para pengunjung dibenarkan untuk memetik hasil kebun sendiri untuk dibawa pulang sebagai cenderamata.

Di akhir rehlah sebelum mereka bertolak pulang ke Kaherah, satu sesi bergambar beramai-ramai diadakan. Para peserta selamat tiba di rumah masing-masing sekitar jam 6.15 petang.