Saturday, 12 February 2011

Wajah-wajah PELARIAN


Dengan Nama Allah Yang Memberi Nikmat Keamanan

Cuti musim sejuk bagi sesi persekolahan tahun kelima di Univ Kaherah terisi dengan satu operasi menyelamat pelajar dan warganegara Malaysia yang terhimpit oleh kemaraan rakyat Mesir yang mahu presidennya, Hosni Mubarak melepaskan jawatan sebagai presiden republik itu sejak leboh tiga dekad lalu.

Operasi yang diberi nama Operasi Piramid itu dilancarkan oleh YAB PM Malaysia selepas mengambil kira tahap keselamatan rakyat Malaysia yang berada di Mesir. Penilaian awal dibuat oleh satu kumpulan pegawai yang diterbangkan khas ke Mesir yang diketuai oleh Senator A. Kohilan Pillay selaku Timbalan Menteri Luar selain wakil dari Majlis Keselamatan Negara dan beberapa lagi pegawai dari agensi berkaitan.

Krisis di Mesir bermula dengan demonstrasi yang diadakan di Medan Tahrir pada 25 Jan 2011 yang jatuh pada cuti umum sempena Hari Polis. Kemudian pada hari Jumaat bersamaan 28 Jan 2011 siri tunjuk perasaan bertambah hangat dan ia berterusan sehingga hari ke-18 yang menampakkan hasil yang memuaskan bagi seluruh rakyat Mesir dengan pengisytiharan pengunduran presiden Hosni Mubarak daripada kerusi presiden republik itu yang dipegangnya selama hampir lebih 3 dekad seperti yang diingini oleh rakyat.

Kini kuasa pemerintahan Mesir terletak di tangan kuasa tentera buat sementara sebelum barisan kabinet baru dibentuk melalui satu pilihan raya yang telus pada September depan.

Apapun, tahniah diucapkan kepada seluruh rakyat Mesir atas kebangkitan yang mereka corak demi masa depan negara yang lebih cerah dan gemilang. Saya bersetuju dengan suara rakyat yang mengatakan bahawa pengunduran Hosni dari kerusi presidennya bukan atas campur tangan Amerika atau Israel tapi ia desakan rakyat yang bersatu mahu membina Mesir kearah negara yang mampu memacu kemajuan rakyatnya.

Saya berdoa agar Ardhul Kinanah Mesir dilimpahi dengan keamanan dan kesejahteraan dan para pemimpinnya sentiasa dipandu oleh al-quran dan as-sunnah untuk membina kembali empayar keagungan kerajaan Islam yang diimpikan umat.

Itu cerita ringkas tentang apa yang berlaku di Mesir. Bagi rakyat Malaysia yang berada di Mesir terutama para pelajar, mereka memperoleh satu pengalaman baru apabila menyertai Ops Piramid; satu operasi menyelamat rakyat Malaysia yang berada di Mesir oleh kerajaan Malaysia dengan bantuan daripada TUDM, MAS, Air Asia dan Tabung Haji.

Bagi kami yang tinggal di kawasan Sayyeda Zeinab dan kawasan sekitarnya, arahan perpindahan sementara ke ARMA telah dikeluarkan pada 31 Jan 2011. Kami pun berkemas untuk perpindahan itu. Selama hampir 5 hari berada di ARMA dengan keadaan catuan bekalan makanan berlaku dan kemasukan pelajar-pelajar dari muhafazah kami terpaksa hidup bersesak-sesak di ARMA. Bilik 307 menjadi pusat pengumpulan maklumat dan perkumpulan kami. Hanya pada pagi 5 Jan 2011 kami dipanggil untuk ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah untuk diterbangkan ke Jeddah sebagai transit sementara.

Dari Kaherah kami menaiki pesawat MAS menuju ke Jeddah. Sesampainya di Lapangan Terbang Antarabangsa Malik Abdul Aziz, Jeddah kami diberikan visa kecemasan selama seminggu untuk berada di Saudi. Awal pagi 6 Jan baru kami sampai di Madinatul Hujjaj milik Tabung Haji.

Malam pertama di Madinatul Hujjaj kami hanya tidur di surau blok A. Hari kedua kami berehat di gudang. Masuk hari ketiga barulah kami berpindah ke bilik A202. Setelah hampir 5 hari menunggu giliran untuk dihantar pulang ke Kuala Lumpur, barulah nama kami dipanggil untuk penerbangan menaiki Saudi Airlines.

Sewaktu beratur untuk mendapatkan boarding pass di lapangan terbang, kami melihat nombor penerbangan SV 0816 yang akan menerbangkan kami akan turun ke Jakarta. Ini sesuatu yang amat mengejutkan kerana kami tidak maklum bahawa kami akan ditransit di Jakarta.

Menaiki Saudi Airlines menuju Jakarta tidak banyak bezanya umpama kita menaiki Egypt Air menuju Kaherah.

Kami mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Jakarta jam 11 pagi waktu tempatan kemudian kami menyambung perjalanan ke Kuala Lumpur menaiki pesawat AirAsia Indonesia bernombor QZ 7692 yang berlepas 3 jam kemudian.

Pendaratan di LCCT berlaku pada jam 5 petang waktu Malaysia.

Di bawah ini merupakan koleksi wajah-wajah pelarian yang sempat di rakamkan sepanjang Operasi Piramid ini berlangsung.


terbang bersama-sama kawanan burung

2 buah jet pejuang terbang rendah untuk menakut-nakutkan rakyat

saya

jack

anip

nasri

wmkamal

abror

faeid

payat

alba

m khairil azizi

al-fansuri

najib

apepey

madsha

azlee

amir

abd rahman

anaz

nurin

p/s: gambar siapa yang juara?

8 comments:

Jalalluddin Sayuti said...

terbaik r..
Rase rugi plak tak de skali..
Pengalaman semurhidup tu..
Huhuhu

cik DV said...

pengalaman takdpt lupekan..ehmad..kalau ak jawab sokla las tko tuh..dpt hadiah tak?hehe...

ak nak vote yg mkn megy in cup tu leh?hehe

Jackster® said...

muke alba! haha pedophile gile kah3

Thaaqhib Mohammed said...

haha..best2.. pelarian ek!

hamada hamdi said...

jadikan pengalaman ni satu kayu ukur yang berguna utk kehidupan kita yang akan datang.

@cik DV: nak hadiah ke? hadiahnya apa yang kau pilihlah. sbb pilihan tu adalah pilihan dari hati kau yang tulus. hehe. tp sape ek cik DV ni. sori la aku susah nak hapal nickname cmni. huhu

nurshahida said...

hahhaha, sme la nseb kite!!!
cm sejarah lak ek, ade time yg tentera kuasai..nmpknye juara gmb erm....ade sorg tu muke bgai mlukut d tepi gantang!hahahha

mohd hazwan bin mohd salleh said...

gamba azlee weh..haha angker gile

nurhazDV said...

ehmad..ko tak kenal cik dv?skrg ak dah tuka rname..leh kot ko kenal..and ko leh tau sape ak if ko teliti gmbr yg ak pilih tu menang..hehe